Škola otevřená všem žákům i rodičům, novým vyučovacím metodám.
Škola, kde se spolupracuje navzájem.
Škola, kde lidé věří, že slušnost a přátelství jsou hodnoty, které pomáhají překonávat bariéry mezi lidmi, kde pozdrav je samozřejmostí a "prosím" slušností.
Náš školní parlament nikdy nespí.
O činnosti školního parlamentu.
Opravdu je to tak – náš školní parlament se pravidelně schází každý měsíc celý školní rok. Na naší velké škole jde o téměř 40 žáků z 19 tříd 5. – 9. ročníků. Do školního parlamentu třídy volí své spolužáky, kteří se zajímají o dění ve škole, mají nápady, jak oživit a zpříjemnit školní život, nebojí se komunikovat, vyjadřovat své názory a pracovat na společných projektech.
Již od září sbírají parlamenťáci podněty ze tříd a vybíráme, čemu se budeme věnovat. I když nejvíce nápadů obvykle spadá do kategorie „oživení školního života“, tedy pořádání akcí a projektů napříč školou (např. Mikulášská nadílka, Valentýnská pošta, No bag day, tematické velikonoční dny, …), snažíme se občas věnovat i tématům naučným či jinak prospěšným (např. řešení nepořádku kolem školy, program na „Den stromů“, výzdoba vánočního stromu u školy, projekt „Děti učí děti“, pořízení svačinového automatu, parkování kol u školy aj.).
Letos přišel parlament s novým celoročním projektem „Třídy spojte síly neboli Parťáci“. Třídy 2. stupně si rozebraly k sobě třídy 1. stupně. Vznikly tak „parťácké dvojice tříd“, které mají za úkol se vzájemně seznámit, vymyslet a uskutečnit alespoň jednu společnou aktivitu/akci za každé pololetí. Cílem projektu je společné poznání třídy prvostupňové a druhostupňové, společná aktivita starších a mladších žáků, provázení - „parťáctví“. Probíhající „parťácké akce“ jsou zatím opravdu různorodé a některé dvojice tříd se i přes odlišný věk žáků společně dokázaly na sebe hezky naladit. Fotodokumentaci z proběhlých akcí lze najít na webu školy, pár příkladů za všechny: 8. C uspořádala v sokolovně předvánoční dopoledne se stanovišti pro 4. C (nechybělo malování na obličej, účesy, tanec, trénink pro kluky a fotbalový turnaj), 8. A si užila spolu s 2. C výlet a dílničku ve velvarské perníkárně, 6. C připravila celodenní program s hrami a úkoly pro 1. A a ve 2. pololetí se společně chystají výlet do ZOO, 6. B připravila pro 1. B zajímavou hodinu tělesné výchovy. Některé „parťácké dvojice tříd“ se teprve blíže seznamují, jiné již mají další společné plány. Postupně sbíráme zkušenosti a doufáme, že projekt dále využijeme i v dalších školních letech.
S vybranými zástupci školního parlamentu jsme se předminulý školní rok zúčastnili celostátní konference školních parlamentů, kde jsme načerpali spoustu nové inspirace. Jedním z nápadů, který naše parlamenťáky ihned zaujal, bylo uspořádání školního plesu. Ač je od první myšlenky k uskutečnění akce vždy spousta času a práce, parlamenťáci vše zvládli dotáhnout do konce. A tak jsme letos před jarními prázdninami uspořádali spojenými silami školního parlamentu, podporujících pedagogů a dalších zaměstnanců školy již druhý školní ples. Téměř 200 žáků naší školy si užilo 3 hodiny podvečerní zábavy – samozřejmě ve společenských oděvech a za společenského chování. Nechyběla hudba a tanec, žáky připravené občerstvení, vtipní moderátoři, vyzdobený foto-koutek, pěvecké vystoupení, ale ani společný večerní úklid po skončení celé akce.
Již šestým rokem mám tu čest být jednou z koordinátorek školního parlamentu. Musím říct, že je to práce především přinášející radost - z aktivity našich žáků a hlavně z povedených projektů oživujících každodenní školní život, z práce parlamenťáků pro druhé. Náš školní parlament by samozřejmě nemohl být takto aktivní bez podporujícího vedení školy a pochopení ostatních kolegů pedagogů - za což všem patří velký dík!
Lenka Coufalová, školní psycholožka
Datum poslední aktualizace: 11. 5. 2025 17:47