Škola otevřená všem žákům i rodičům, novým vyučovacím metodám.
Škola, kde se spolupracuje navzájem.
Škola, kde lidé věří, že slušnost a přátelství jsou hodnoty, které pomáhají překonávat bariéry mezi lidmi, kde pozdrav je samozřejmostí a "prosím" slušností.
Za dveřmi u školní psycholožky...
Co vlastně dělá ve škole školní psycholožka?
Tak už je tu opět začátek školního roku, a stejně jako celá naše škola, i místnost školní psycholožky je připravena, aby ožila každodenním školním životem. Stolek s pastelkami, nástěnné omalovánky, čajová souprava, houpací křeslo, barevný gauč s plyšáky a antistresovými míčky, oblíbená masážní krabice s fazolemi a letos nové relaxační pískoviště… i takové zázemí najdete u nás ve škole, kde již 4. rokem pracuji na plný úvazek jako školní psycholožka.
Některé děti se samy přicházejí svěřit či poradit, jiné teprve sbírají odvahu, a tak napíší vzkaz do schránky důvěry. Jindy je přivede kamarád, rodič či učitel. Škála problémů bývá široká – od vztahů s vrstevníky, školních témat, volby budoucího povolání až k závažnějším rodinným či osobním problémům. V posledních dvou letech se bohužel ve škole mnohem častěji než dříve setkávám i s psychickými obtížemi (úzkostmi, depresemi, závislostmi, sebepoškozováním, poruchami příjmu potravy ad.). Pokud problém vyžaduje dlouhodobější spolupráci, domlouvám se s rodiči, zda mohu s dítětem na něčem pravidelně pracovat, nebo zda nastal čas hledat odbornou pomoc mimo školu.
Poradenské služby školní psycholožky také hojně využívají samotní rodiče, kteří se přicházejí poradit o svých dětech a výchovných otázkách. A v neposlední řadě se snažím mít dveře otevřené pro učitele a asistenty, kteří si u mne mohou „odložit“ trochu ze své náročné práce, hledat inspiraci pro práci s kolektivem třídy či konkrétním žákem.
Práce školní psycholožky se ale naštěstí neodehrává jen formou individuálních konzultací za zavřenými dveřmi. Oblíbenou součástí mé práce je i práce s třídními kolektivy – zejména preventivní, kde můžeme formou zážitkové pedagogiky pracovat na posilování pozitivního klimatu třídy nebo se věnovat tématům, které zrovna vnímá učitel či třída jako aktuální (vztahy mezi dívkami a chlapci, témata dospívání, spolupráce mezi spolužáky apod.). Někdy je nutné na míru vymyslet i programy intervenční, když je potřeba se třídou něco řešit (např. vztah třídy s konkrétním učitelem, obavy z války, začlenění nových spolužáků do kolektivu, kyberšikana aj.).
V pozici školní psycholožky jsem součástí školního poradenského pracoviště naší školy, spolupracuji tak s výchovnými poradkyně a metodikem prevence. Každý týden se společně scházíme i s paní ředitelkou, abychom se poradili o aktuálně řešených výchovných tématech, zkoordinovali poradenskou činnost, individuální podporu žákům i preventivní programy školy.
Velmi osvěžující součástí mé práce je vedení školního parlamentu, se kterým se každý měsíc scházíme. Zástupci tříd přicházejí na parlament s vlastními náměty na oživení školního života, zlepšení prostředí školy, ale i dobročinnými aktivitami ve prospěch druhých. Stále mne nepřestává udivovat, jak kreativní, organizačně schopní a samostatní naši žáci jsou… stačí je v jejich aktivitě podpořit.
Díky spolupráci s metodikem prevence se podílím i na adaptačním výjezdu pro žáky 6. ročníků, který má na naší škole dlouhou tradici. Jeho cílem je stmelení nově sestavených školních kolektivů, které se po pěti dnech vracejí do školních lavic s novými zážitky i novými kamarády. Věříme, že dobře fungující kolektivy tříd našim žákům pomohou zvládnout 4 roky dospívání, které stráví na 2. stupni naší školy.
A co mám na práci školního psychologa nejraději? Právě to, že je různorodá – každý den je jiný. Někdy povzbuzující, jindy zahlcující. Ráda se naladím na tiché rozjímání s jednotlivci i krocení „dynamiky“ tříd. Ráda vyslechnu, co koho tíží, nebo přidám svůj názor při řešení školních a výchovných problémů.
Těší mě být součástí života naší školy. A za to patří dík osvícenému vedení naší školy, které mi umožnilo díky evropským projektům na této pozici ve škole pracovat.
Lenka Coufalová, školní psycholožka
Datum poslední aktualizace: 9. 9. 2022 11:49