Škola otevřená všem žákům i rodičům, novým vyučovacím metodám.
Škola, kde se spolupracuje navzájem.
Škola, kde lidé věří, že slušnost a přátelství jsou hodnoty, které pomáhají překonávat bariéry mezi lidmi, kde pozdrav je samozřejmostí a "prosím" slušností.
Začínáme formativně....
První krůčky při jiném známkování.
Začínáme formativně….
Pandemie koronaviru neohýbá pouze světové ekonomiky, ale mění řadu oborů a profesí, otřásá našimi peněženkami a nutí řadu lidí k přehodnocování priorit a hodnot, o které se celá léta opírali. Velmi významně zasáhnul covid i do oblasti školství. Místo do školních lavic před tabule se děti usadily do pohodlných křesel, židlí a na gauče před obrazovky notebooků, tabletů a telefonů. Distanční výuka – pojem, po kterém řadě rodičů skáče pot na čele a dětem se mění dosavadní pohled na české školství. Pro nás učitele je to období náročné hlavně po psychické stránce, řada z nás totiž opouští zajeté koleje, po kterých jsme vozili houf informací do žákovských hlaviček. Mezi učiteli a rodiči visí stále ta stejná otázka - jak v takové době, v takové situaci se bude práce žáků na distančním vzdělávání vlastně hodnotit?
Co na to jít formativně?
Zlepšit přístup a práci žáků lze bez pocitu studu a stresu, dokážeme zvýšit motivaci a osobní zodpovědnost. Formativní hodnocení je systémem, který pracuje se snahou o individuální přístup k žákovi. Je to jeden z nejúčinnějších postupů vedoucích k efektivnímu vzdělávání žáků v kolektivech.
Naše škola s formativním hodnocením teprve začíná, ale bez Vás rodičů a Vaší podpory to nezvládneme. Zavádění formativního hodnocení je velmi dlouhým procesem, na jehož pomyslném konci stojí vnitřně motivovaný žák, který hodnocení vnímá jako součást vzdělávání, dosahuje lepších výsledků a dokáže navrhnout vlastní řešení a postupy, jak zvyšovat svůj studijní pokrok.
Věříme, že s pomocí formativního hodnocení docílíme zodpovědných, samostatných žáků, kteří budou mít vlastní zájem o vzdělávání a nebudou školní docházku vnímat jako „nutné zlo“. Věříme, že formativní hodnocení slouží k tomu, že žák bude pracovat vlastním tempem a vlastními silami a nebude se srovnávat se svými spolužáky.
Není důvod bát se dalších velkých změn – s formativním hodnocením teprve začínáme a bude v kombinaci s „klasickými známkami“, na které jsme všichni řadu let zvyklí. Přesto doufáme, že na tuto novou cestu hodnocení se vydáte společně s námi.
„Letos jsem poprvé třídní učitelkou a mým „domácím“ hřištěm je třída 6.A. Ve třídě mám celkem 24 žáků a i přes velmi krátkou dobu, kterou jsme společně strávili prezenčně ve škole jsem zjistila, že ve třídě mám děti, které jsou různých povah a schopností. Klasické známky, na které jsme všichni zvyklí, a to včetně mě, mi nepřišly zcela spravedlivé. Ten pocit známe všichni, ona není jednička, jako jednička. Díky školení formativního hodnocení, jsem si začala uvědomovat, že by mě bavilo s žáky pracovat více komplexněji a do hloubky. Rozvíjet jejich potenciál, který každý mají v něčem jiném. To mi přijde na formativním hodnocení prostě super – individuální přístup. Je to ale běh na hodně dlouhou trať, proto začínám po malých krůčcích. Svým žákům jsem ke klasickému známkovanému čtvrtletí, připravila i písemné hodnocení, které je cílené na konkrétního žáka. Mojí představou by mělo být, že bude žák pracovat přesně s tím hodnocením, které je určené jen a pouze jemu a není jakousi šablonou. Ve spolupráci třídní učitel-žák si lze nastavit postup, jakým budeme společně dosahovat vyšších výkonů. Věřím a doufám, že se mým žákům, bude tato novinka líbit.“
Děkujeme za Vaši důvěru.
Sabine Cvejn Malá, třídní učitelka 6.A
Datum poslední aktualizace: 3. 12. 2020 12:50